28 °C Athens, GR
18 Σεπτεμβρίου 2020

Η ραδιοφωνική, μαθητική κοινότητα του European School Radio

Ραδιοφωνικοί διαγωνισμοί, που… «αφουγκράζονται» τις εξελίξεις

      Τι δύναμη έχει ένα ραδιοφωνικό μήνυμα; Μία ραδιοφωνική εκπομπή; Ένα τραγούδι; Μία δυναμική κοινότητα που έχει δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια γύρω από το μέσο του ραδιοφώνου και του δικτύου European School Radio (ESR), φέρνει κοντά μαθητές και εκπαιδευτικούς από την Ελλάδα, την Κύπρο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες και δείχνει πώς ένα κλασικό μέσο επικοινωνίας μπορεί να γίνει σύγχρονο στα χέρια των μαθητών.

      Εκπαιδευτικές δράσεις, διαγωνισμοί, διαδικτυακή πλατφόρμα και εφαρμογή για κινητά, συνθέτουν το πλαίσιο λειτουργίας του ESR.
      Ραδιοφωνικοί διαγωνισμοί, που… «αφουγκράζονται» τις εξελίξεις

      Κάθε χρόνο, το ESR διοργανώνει τον μουσικό και ραδιοφωνικό διαγωνισμό «Κάν’ το ν’ ακουστεί». Φέτος, το θέμα του είναι: «Εκπέμπουμε σήμα κινδύνου, αγκαλιάζουμε τη Γη».      «Κατά τη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους, σε διάφορες πόλεις του πλανήτη, για πρώτη φορά στην ιστορία του, μαθητές και μαθήτριες ξεσηκώθηκαν συντονισμένα σε μαζικές διαδηλώσεις για την κλιματική αλλαγή, καλώντας τους ενήλικες να κάνουν περισσότερα για να προστατέψουν τον πλανήτη και μαζί την υγεία και ποιότητα ζωής όλων των έμβιων όντων που κατοικούν σε αυτόν. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενεργοποιήθηκαν, ώστε να συμβάλουν στον αγώνα υπέρ της αειφορίας και της περιβαλλοντικής και κοινωνικής δικαιοσύνης», αναφέρεται στην προκήρυξη του διαγωνισμού.   

      «Δεν θα μπορούσε να μας αφήσει ασυγκίνητους η παγκόσμια αυτή κινητοποίηση», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ESR, Ευτυχία Τούλιου. «Γι’ αυτό το λόγο φέραμε το θέμα αυτό στο προσκήνιο φέτος, για να δώσουμε ένα ακόμη βήμα στους μαθητές για να κινητοποιηθούν, να ευαισθητοποιηθούν και να εκφραστούν», συμπλήρωσε. 

      O Διαγωνισμός συνδιοργανώνεται με το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου και απευθύνεται σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εντός και εκτός δικτύου, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. 

      Οι συμμετοχές θα μπορούν να υποβάλλονται στην ιστοσελίδα του European School Radio (http://europeanschoolradio.eu/) από την 1η Δεκεμβρίου 2019 έως την 31η Ιανουαρίου 2020.
      Ο Διαγωνισμός συνδέεται επίσης και με το 7ο Φεστιβάλ Μαθητικού Ραδιοφώνου European School Radio, το οποίο φέτος θα γίνει στην Κέρκυρα από τις 2 έως τις 4 Απριλίου 2020. Εκεί θα γίνει, επί σκηνής, η ζωντανή παρουσίαση των τραγουδιών και η παρουσίαση των ραδιοφωνικών μηνυμάτων.      Το Φεστιβάλ φέτος διοργανώνεται από το 1ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Ιονίων Νήσων και τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών- Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου

      Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι δεν είναι η πρώτη φορά που το θέμα του διαγωνισμού του ESR είναι επίκαιρο. Πέρυσι, το θέμα αφορούσε τη ρητορική μίσους και πώς τα παιδιά μπορούν να χτίσουν «ασπίδα» απέναντί της. Μάλιστα, ένα από τα δέκα πρώτα βραβεία που δόθηκαν ήταν στο τραγούδι «Πορεία προς την Ειρήνη» (https://www.youtube.com/watch?v=_sTh0zEQZbE), από το Γυμνάσιο Ιωλκού Μαγνησίας, το οποίο πλέον αποτελεί μία από τις τρεις Καλές Πρακτικές του European School Radio στην κατηγορία της «Κοινωνικής Ενσωμάτωσης» μαθητών προσφύγων μέσω της εκπαίδευσης με δημιουργικό τρόπο.

      «Στο σχολείο αυτό λειτουργούσε Τάξη Υποδοχής Προσφύγων με παιδιά από το Ιράκ, τη Συρία και το Πακιστάν και, όπως και σε άλλες περιοχές, υπήρξαν στην αρχή κάποιες αντιδράσεις. Ωστόσο, τα περισσότερα παιδιά προσπαθούσαν να βρουν κοινά σημεία επικοινωνίας με τα προσφυγάκια. Έτσι, όταν ενημερωθήκαμε για το θέμα του διαγωνισμού, θεωρήσαμε ότι ήταν μία πολύ καλή ευκαιρία να μιλήσουν οι μαθητές για αυτό που έζησαν στην αρχή της χρονιάς». Αυτό ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Κέλλυ Παρασκευά, φιλόλογος, η οποία μαζί με την Ελένη Νάκου, καθηγήτρια στην τάξη υποδοχής συντόνισαν τις δύο ομάδες μαθητών, Ελλήνων και προσφύγων, προκειμένου να γραφτούν οι στίχοι και να ολοκληρωθεί το τραγούδι.

      «Ήταν πολύ σημαντικό, γιατί δώσαμε την ευκαιρία σε αυτές τις ετερογενείς ομάδες να έρθουν σε επαφή, τη στιγμή που ήταν ξένοι και απομονωμένοι μεταξύ τους», σχολίασε η κ. Παρασκευά.

      «Μέσα από τη διαδικασία αυτή τα προσφυγάκια ένιωσαν πιο ζεστά. Τους δείξαμε ότι είμαστε ίσοι και ότι δεν έχουμε διαφορές», είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Νάντια, που ως μαθήτρια της Γ’ γυμνασίου πέρυσι, συμμετείχε στην ομάδα. «Ήταν μία πάρα πολύ όμορφη εμπειρία, να βιώσουμε πώς συμφιλιώνονται διαφορετικοί πολιτισμοί», συνέχισε, «και ήταν μεγάλη συγκίνηση να βλέπουμε τα παιδιά αυτά να νιώθουν μέρος της ομάδας μας, να μη φοβούνται να εκφραστούν, επειδή τους δείξαμε ότι τα αποδεχόμαστε και ότι δεν διώχνουμε κανέναν από δίπλα μας».

      «Ήταν μία συγκλονιστική συμμετοχή», σχολίασε από τη μεριά της η κ. Τούλιου.

      Για την κ. Παρασκευά, πάντως, δεν ήταν η πρώτη φορά που συμμετείχε με μαθητική ομάδα σε διαγωνισμό του ESR. «Έχουμε αγαπήσει τον θεσμό (σ.σ. οι εκπαιδευτικοί και μαθητές) και τον στηρίζουμε γιατί δίνει φωνή στον μαθητικό κόσμο», είπε.
      Μαθητικά podcasts

      Όπως κάθε χρόνο το Πρώτο Μαθητικό Ραδιόφωνο, το ραδιόφωνο των μαθητών, περιμένει τις παραγωγές των ραδιοφωνικών ομάδων της Ελλάδας, τη Κύπρου, της Ομογένειας και σχολείων της Ευρώπης. Ήδη, από πέρυσι στο δίκτυο έχουν ενταχθεί η Δανία και η Λιθουανία και φέτος ετοιμάζεται να μπει και η Ισπανία.

      Οι εγγραφές για σχολεία είναι ανοικτές, προκειμένου να κρατήσουν τη δική τους ώρα το καθένα στο πρόγραμμα του European School Radio. Έτσι, οι μαθητές θα ετοιμάζουν τις εκπομπές τους, και θα τις μεταδίδουν είτε ζωντανά είτε ηχογραφημένες στον διαδικτυακό ραδιοφωνικό «αέρα».

      Έτσι, εμπλουτίζουν τη συλλογή podcast του σχολείου τους, που υπάρχει στην πλατφόρμα, και έχουν τη δυνατότητα να αναζητήσουν podcasts άλλων σχολείων, ώστε να αξιοποιηθούν και παιδαγωγικά μέσα στην τάξη από τους εκπαιδευτικούς.
      Εκπαιδευτικά προγράμματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

      Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μάθουν «από πρώτο χέρι» πώς βγαίνει στον αέρα μία ραδιοφωνική εκπομπή.

      Στην Αθήνα, υλοποιείται στους χώρους της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας το πρόγραμμα «Ραδιοφωνικές Σελίδες! Η Εθνική Βιβλιοθήκη στα ραδιοκύματα του EuropeanSchoolRadio» (http://europeanschoolradio.eu/el/archives/83742). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, δημοσιογραφική και τεχνολογική υποστήριξη των ραδιοφωνικών σχολικών ομάδων για τη δημιουργία ηχογραφημένης εκπομπής, αλλά και τρίωρη επίσκεψη των μαθητών στην ΕΒΕ για τη συμμετοχή τους σε βιωματικά εργαστήρια, αλλά και σε επαγγελματικό ραδιοφωνικό στούντιο για την υλοποίηση της ζωντανής εκπομπής.

            Στη Θεσσαλονίκη, υλοποιείται το πρόγραμμα «Κάνω ραδιόφωνο στο EuropeanSchoolRadio- Παραγωγή Δημοσιογραφικής Εκπομπής» στους χώρους του ΔΙ.ΠΑ.Ε. στη Σίνδο, με συνδιοργανωτές το Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, το Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Μηχανικών του ΔΙ.ΠΑ.Ε. Και την Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης (http://europeanschoolradio.eu/el/ekprogrammakanoradiofonoesr). Μέσω του προγράμματος, παρέχεται επιμόρφωση και υποστήριξη στο δημοσιογραφικό μέρος, από επαγγελματίες δημοσιογράφους και φοιτητές και παράλληλα περιλαμβάνεται η εκπαίδευση των μαθητών και η ζωντανή ραδιοφωνική μετάδοση μίας ώρας εκπομπής των μαθητών μέσω του διαδικτυακού σταθμού European School Radio, με την επίβλεψη και στήριξη των εθελοντών επιμορφωτών και ραδιοφωνικών παραγωγών του ESR.
      Εφαρμογή για κινητά και ανανεωμένη ιστοσελίδα

      Από φέτος, είναι διαθέσιμη η πρώτη έκδοση της εφαρμογής του ESR στο PlayStore. Διαθέτει τον Player του ESR σε υψηλή και χαμηλή ποιότητα ήχου, και το chat του ραδιοφώνου, ώστε οι μαθητές να μπορούν να έχουν πάντα μαζί το δικό τους ραδιόφωνο και να επικοινωνούν με τους συνομήλικούς τους.

      Παράλληλα, η ιστοσελίδα του ESR ανανεώθηκε και έγινε πιο προσιτή σε όλους.

πηγή: https://www.alfavita.gr

Related articles

Έλληνας φωτογράφος μεταξύ των νικητών του βραβείου Πούλιτζερ

Ένας Έλληνας βρισκόταν στην ομάδα του πρακτορείου Reuters που κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ στην κατηγορία «Βreaking News Photography». Πρόκειται για τον φωτογράφο Άλκη Κωνσταντινίδη ο οποίος διακρίθηκε μαζί με την ομάδα του Reuters για την φωτογραφική κάλυψη της προσφυγικής κρίσης στα σύνορα των ΗΠΑ με το Μεξικό. O Άλκης Κωνσταντινίδης έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook ότι […]

Τραγούδησε μέσα στο Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Bring them back

Χθες, ανήμερα της επετείου των δέκα χρόνων λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης της Αθήνας, η Ελληνίδα τραγουδίστρια και συνθέτρια Hellena, επέλεξε να ερμηνεύσει a capella ένα συμβολικό τραγούδι για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα, στέλνοντας το μήνυμα της επανένωσης, στο πλαίσιο μίας μελωδικής διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη της αντίστοιχης βρετανικής Επιτροπής. «Φέρτε τα […]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *