31 °C Athens, GR
2 Ιουλίου 2020

Διαδικτυακές Συναντήσεις: Η Ντίνα Αβαγιανού συζητά με την Βαλσαμία Αθανασιά

Είναι μεγάλη χαρά να έχουμε κοντά μας την αγαπητή Ντίνα Αβαγιανού, μία ηθοποιό που είχε την σπάνια τιμή να ξεκινήσει τα βήματά της στην υποκριτική δίπλα στον σπουδαίο Έλληνα σκηνοθέτη, θεατρικό συγγραφέα, ηθοποιό του 20 ου αιώνα και ιδρυτή του Θεάτρου Τέχνης, Καρολου Κουν.
«Δεν κάνουμε θέατρο για το θέατρο. Δεν κάνουμε θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί και όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς ψυχικά πλούσιος και ακέραιο πολιτισμός στον τόπο μας.» , Κ.Κ.

Αρχικά πως αποφασίσατε να ασχοληθείτε με την υποκριτική; Υπήρχε κάποιο «ερέθισμα» από την οικογένεια;

Ν.Α Όχι δεν υπήρχαν ερεθίσματα αλλά από μικρή ήμουν αρκετά ανήσυχο πνεύμα, ώσπου κάποια στιγμή κατάλαβα ότι ο τρόπος που μπορεί να ανθίσει η σκέψη και η δημιουργικότητα μου ήταν μέσα από την λειτουργία μιας ομάδας. Το θέατρο ως γνωστόν είναι κατ’ εξοχήν ομαδική δουλειά κι έτσι έψαξα τη δυνατότητα να εκφραστώ μέσα σε αυτό.

Τι ξεχωρίζετε περισσότερο στον Κάρολο Κουν και τι πιστεύετε ότι λάβατε τόσο από την δική του τεχνική όσο και από την διδασκαλία των υπολοίπων καθηγητών σας; Πιστεύετε ότι το θέατρο διδάσκεται;

Ν.Α Ο λόγος που ήθελα να γίνω ηθοποιός και κυρίως απόφοιτος από τη σχολή του Θεάτρου Τέχνης ήταν με αφορμή μια παράσταση Αριστοφάνη στο Ηρώδειο. Τότε ήταν που ανακάλυψα ποια ήταν η σχέση του Κουν με την ουσία, την παράδοση και τη ρίζα της ύπαρξης. Κι αυτό γιατί ο μόνος τρόπος να προσεγγίσεις έναν ρόλο είναι να φτάσει; στη ρίζα του δικού σου ψυχισμου.

Υπήρξε στιγμή στην ζωή σας που να μετανιώσατε για αυτή σας την καλλιτεχνική πορεία; Εάν είχατε την δυνατότητα να γυρίσετε τον χρόνο πίσω, θα επιλέγατε κάποια άλλη επαγγελματική ιδιότητα;

Ν.Α Όχι δεν έχω μετανιώσει αλλά υπάρχουν στιγμές που δεν επαρκούν τα χρήματα, για να πληρώσεις παραδείγματος χάρη το δάνειο ή να περάσεις την μέρα, κι αυτό γίνεται ακόμα χειρότερο όταν ξέρεις ότι σου χρωστάνε κι απλώς δεν σε πληρώνουν.

Πόσο αναδεικνύεται ο πολιτισμός στην κοινωνία του 21 ου αιώνα; Ποια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα;

Ν.Α Στις μέρες μας υπάρχει εμπόριο από μεγάλους οργανισμούς, που προσπαθούν να καθοδηγήσουν ακόμα και το κοινό γούστο με στρατιές ανθρώπων, να δουλεύουν προς αυτήν την κατεύθυνση.
Όμως υπάρχουν μονάδες που αγωνίζονται, να περάσουν τις συμπληγάδες και να ευημερήσουν στο χώρο. Εκεί υπάρχουν διαμάντια που όμως δύσκολα βρίσκουν τον βηματισμό τους.

Θα συνδέατε, ίσως κάποια ή και όλα τα μειονεκτήματα με την επικρατούσα κατάσταση του ιού SARS-COV2; Που ξεκινά και που τελειώνει μία πανδημία;

Ν.Α Αυτήν την περίοδο δεν υπάρχει καμία προοπτική για το θέατρο. Δεν ξέρουμε πότε και αν ξαναδούλεψουμε. Πως λοιπόν θα ακουστεί αυτή η μικρή ομάδα; 

Πώς αντιδράσατε με το «χτύπημα» του αόρατου εχθρού στην χώρα μας; Περιμένατε την άμεση κινητοποίηση της Κυβέρνησης ως προς την ταχεία αντιμετώπισή του; Ποια η θέση σας;

Ν.Α Φόβος, πανικός, σκέψη, ηρεμία και συνήθεια είναι οι πρώτες λέξεις και έννοιες που με διακατείχαν. Ναι η κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα και πως να μην το κάνει όταν δίπλα μας στην Ιταλία γινόταν αυτός ο χαμός Πώς να μην το κάνει με ένα ΕΣΥ ετοιμόρροπο, με ένα ΕΣΥ που ήθελαν να καταργήσουν; Η θέση μου είναι να ενισχυθεί ο θεσμός του ΕΣΎ κι όχι να ιδιωτικοποιηθεί.

Εκ μέρους τον απανταχού καλλιτεχνών αισθάνεστε αδικημένη, δεδομένου ότι οι διορθωτικές κινήσεις για την εν μέρει οικονομική στήριξη των πολιτών, άφησε πιθανώς εκτεθειμένους τους καλλιτέχνες;

Ν.Α Εννοείται. Δεν υπάρχουμε πουθενά, είμαστε δικαιωματικά η πλέον αδικημένη κοινωνική ομάδα. Εμείς που δεν ξέρουμε πότε και αν θα ξαναδούλεψουμε.
 
Τί θα κάνατε στην θέση του Πρωθυπουργού και τι ως Υπουργός Πολιτισμού; Αλήθεια έχετε ασχοληθεί με την πολιτική;

Ν.Α Αν ήμουν υπουργός θα λάμβανα απαραίτητα μέτρα στήριξης του πολιτισμού και των εργατών. Δεν θα αδιαφορούσα με αυτόν τον εκκωφαντικό τρόπο.

Από όσο γνωρίζουμε, εμφανίζεστε τόσο στο θέατρο όσο και την τηλεόραση, όπως και ότι διδάσκετε. Στην περίπτωσή σας πόσο μεταβλήθηκε το πρόγραμμά σας; Ποιες οι προτεραιότητες σας με την ομαλή επαναφορά των πραγμάτων; Θα είναι εύκολη η επανένταξη και πόσο διαφορετικά θα είναι τα πράγματα;

Ν.Α Μέχρι πριν την ανακοίνωση των υπό περιορισμών καραντίνα δούλευα από το πρωί στις εφτά ως τη νύχτα έντεκα η ώρα, που συνήθως επέστρεφα στο σπίτι. Βρισκόμουν όλη την ημέρα σε τηλεοπτικά γυρίσματα και μαθήματα με τις θεατρικές ομάδες μου στην εστία Νέας Σμύρνης. Η συνεχή επαφή με πολύ κόσμο είναι αναπόφευκτη αλλά ουσιώδης και αναγκαία. Ξαφνικά όμως επέρχεται η απόλυτη παύση. Έκανα «βαριές» δουλειές στο σπίτι, επιδιώκοντας να κουράζω το σώμα μου. Οι προτεραιότητες μετά την καραντίνα είναι πρώτα απ’ όλα μια βόλτα στην Ακρόπολη. Για την δουλειά δεν μπορώ ούτε να σκεφτώ, τι θα γίνει.

Τι σας έχει λείψει περισσότερο εν καιρώ καραντίνας; Έχει αλλοιωθεί η επικοινωνία με την οικογένεια από την πολύωρη καθημερινή τριβή; Ποια τα θέματα συζήτησης; Περιγράψτε μας μια τυπική ημέρα πριν και κατά την διάρκεια της καραντίνας;

Ν.Α Αυτό που μου έχει λείψει είναι οι ομάδες μου στην εστία Νέας Σμύρνης και οι υπέροχες συζητήσεις που γίνονται με αφορμή ένα θεατρικό κείμενο. Μου έχουν λείψει οι βόλτες μου στο κέντρο της Αθήνας και στα Γιάννενα. Ευτυχώς έχω μια υπέροχη επικοινωνία με την οικογένεια μου και απολαμβάνουμε τον χρόνο που περνάμε μαζί. Με την κόρη μου κάνουμε επανάληψη στις ταινίες του Χίτσκοκ, πρόβες σε κείμενα. Μας λείπει μόνο η μεγάλη μου κόρη που έχει μείνει στη Σκωτία, όπου εκπονεί το διδακτορικό της.

Με τον σύζυγό σας, κύριο Νίκο Αρβανίτη, όντας και ο ίδιος ηθοποιός, υπό το πρίσμα των γονέων, τι θα συμβουλεύατε τις κόρες σας; Θα τις αποτρέπατε να ακολουθήσουν τον παράδειγμά σας στον επαγγελματικό στίβο;

Ν.Α Οι κόρες μου μεγάλωσαν με δύο ηθοποιούς. Μεγάλωσαν στην Επίδαυρο
παρακολουθώντας τις πρόβες του μπαμπά τους. Μαζί τους κι εγώ που από την πλευρά μου απείχα από την δουλειά για να είμαι κοντά τους. Ήταν και είναι ανεξάρτητες για να χαράξουν ελεύθερα το μέλλον τους. Τελείωσαν και οι δύο τη το Τμήμα Θεατρολογίας του πανεπιστημίου ΕΚΠΑ. 

Πώς θα περιγράφατε με μία λέξη αυτό που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος; Πόσο συνδέεται η έννοια του παραλόγου και του μονολόγου με αυτό;

Ν.Α Την εποχή μας θα την χαρακτηρίσει η ιστορία. Εμείς δεν μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε τι συμβαίνει γύρω μας, διότι είμαστε στο «μάτι» του κυκλώνα. Απλώς συνεχίζουμε να ζούμε και να αγωνιζόμαστε.

Σε ποιες θεατρικές και τηλεοπτικές παραγωγές θα σας δούμε λογικά το υπόλοιπο της σεζόν;

Ν.Α Θέατρο προς το παρόν δεν υπάρχει. Ελπίζουμε τον χειμώνα να επαναλειτουργήσουν αλλά και πάλι είμαστε όλοι εν αναμονή. Έχω τελειώσει τα γυρίσματα μιας τηλεοπτικής σειράς η οποία προβαλλόταν στον ΣΚΑΙ, κι ελπίζω σιγά σιγά να επανέλθει στους τηλεοπτικούς δείκτες. Ο τίτλος είναι “Θα γίνει της πολυκατοικίας”. 

Ποιο είναι το μήνυμα σας προς τους ακροατές του Erevna Press Web Radio και τους αναγνώστες της διαδικτυακής εφημερίδας Kallithea Press;

Ν.Α Η προσδοκία και το μήνυμά μου είναι να «πέσει» μια πανδημία αγάπης και πολιτισμού εν αντιθέσει με τις κακουχίες και εύχομαι σε όλους τους ακροατές και τους αναγνώστες δύναμη κι ενότητα.

Επιπροσθέτως ποιο θεατρικό έργο αποτυπώνει καλύτερα την σημερινή κατάσταση και γιατί; Θα παροτρύνατε τους ακροατές και αναγνώστες μας να το μελετήσουν;

Ν.Α Υπάρχουν πολλά θεατρικά κείμενα που ταιριάζουν στην κρίση αυτή, όπως ο Ρινόκερος του Ιονέσκο, η Πανούκλα του Καμύ, Το παιχνίδι της σφαγής της Νεζιν, κ.α. Προσωπικά όμως προτείνω να μελετήσουν ποίηση και ειδικότερα την «μεγάλη» αρχαία και νέα ελληνική ποίηση, όπως ο Όμηρος, ο Ρίτσος, ο Κατσαρός, ο Ελύτης, ο Σεφέρης και Γκανά.

Ευχαριστώ θερμά για τον χρόνο σας και την πολύτιμη αυτή συζήτησή μας. Καλή συνέχεια και καλή δύναμη!

Ν.Α.: Εγώ ευχαριστώ. Καλή συνέχεια!

*Συνέντευξη από την Βαλσαμία Αθανασιά*

Βιογραφικό
Τέλειωσα το 1986 τη σχολή του θεάτρου τεχνης σα μαθήτρια και αργότερα ως νέα
ηθοποιός δούλεψα στο θέατρο τέχνης με σκηνοθέτες τους δασκάλους μου Κάρολο
Κουν, Γιώργο Λαζάνη, Μίμη Κουγιουμτζή σε παραστάσεις σύγχρονου και
κλασσικού ρεπερτορίου και με συμμετοχή ως κορυφαία σε παραστάσεις αρχαίου
δράματος. Έκτοτε έχω παίξει με διάφορους θιάσους σε έργα κλασσικά ή σύγχρονα
ελληνικού ή και ξένου ρεπερτορίου.
Σκηνοθέτες που είχα την τύχη να συνεργαστώ είναι οι: Β. Κυρίτσης Θ.
Παπαγεωργίου, Λ. Πρωτοψάλτη, Κ. Τσιανος, Γ. Μαργαρίτης, Ν. Αρμάος, Ε.
Γκονζάλεθ, Α. Φριλινγκ, Σ. Γκακας, Βαφέας, Β. Δούκα, Σ. Χατζάκης, Στ.
Φασουλής, Π. Ζούλιας, Μ. Κακογιάννη, κ.α
Έχω λάβει βραβείο καλύτερης ερμηνείας στην παράσταση 4ever που διοργανώθηκε
στο θέατρο Ιλίσσια Βολανάκης από τις θεατρικές επιχειρήσεις του Τάσου
Παπανδρέου.

Στην τηλεόραση έχω λάβει μέρος σε διάφορα σήριαλ με μικρότερες ή μεγαλύτερες
συμμετοχές. Έχω λάβει μέρος σε δύο ταινίες με σκηνοθέτες Β. Μαζωμένο και Θ.
Αρβανίτη.
Σκηνοθεσίες
Στο ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων Οδυσσεάχ της Ξένιας Καλογερόπουλου και σε ομάδες
ερασιτεχνών με βραβεία ανά την. Ελλάδα
Τα τελευταία χρόνια ήμουν στο εθνικό σε διάφορες παραγωγές και πέρυσι στο
θέατρο διάνα στη Φίλουμενα της Ελένης Ράντου με σκηνοθέτη τον Σταμάτη
Φασουλή.
Τον χειμώνα 2018-2019 εκτός από την συμμετοχή μου ως εμψύχωτρια και
σκηνοθέτης σε ομάδες και θεατρικά εργαστήρια, θα συμμετέχω στην τηλεοπτική
σειρά που σκηνοθετεί ο Βασίλης Θωμόπουλος στο κανάλι ΕΨΙΛΟΝ, Ελεύθερη σχέση.

Related articles

Ναι Ειρήνη

Η Διεθνής Ημέρα Ειρήνης καθιερώθηκε από τον ΟΗΕ το 1981 και από το 2001 γιορτάζεται στις 21 Σεπτεμβρίου. Στόχος της Ημέρας είναι να διαδώσει και να δυναμώσει τα ιδανικά της ειρήνης ανάμεσα στα έθνη και να αποτρέψει την βία. Ειρήνη, piece, pace, paix, frieden, paz, سلام, 平和, σε όποια γλώσσα κι αν την μεταφράσουμε, το νόημά της παραμένει το ίδιο. […]

Τραγωδία με μία νεκρή από πυρκαγιά σε διαμέρισμα στου Ζωγράφου

Μία ηλικιωμένη γυναίκα εντοπίστηκε χωρίς τις αισθήσεις της εντός διαμερίσματος που κάηκε στην περιοχή του Ζωγράφου. Από το διαμέρισμα απεγκλωβίστηκε νωρίτερα ακόμη μία γυναίκα. Σύμφωνα με μαρτυρίες η φωτιά ξέσπασε λίγο μετά τις 5.30 τα ξημερώματα, ενώ στο σημείο έσπευσαν 18 πυροσβέστες με 6 οχήματα. Από το διαμέρισμα απεγκλωβίστηκε μία γυναίκα με τραύματα, όμως η […]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *