Οι playlists σκοτώνουν το ραδιόφωνο!

62

 

του Κώστα Κώτση,

Όλο και περισσότεροι ραδιοφωνικοί σταθμοί μειώνουν την ποικιλία των τραγουδιών που παίζουν. Εάν είστε σταθεροί χρήστες του ραδιοφώνου, θα το έχετε διαπιστώσει σίγουρα. Τα τραγούδια που ακούτε είναι ολοένα και λιγότερα.

Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό; Γιατί το ραδιόφωνο που παραδοσιακά ήταν ένας χώρος ελεύθερης έκφρασης, έφτασε σε σημείο να έχει μια τόσο τυποποιημένη μορφή; Τι φταίει για το γεγονός ότι στους περισσότερους ραδιοφωνικούς σταθμούς υπάρχει το καθεστώς των playlists (πλέϊλιστς) και τα τραγούδια που παίζουν είναι λίγα και συγκεκριμένα; Χωρίς να είμαι απόλυτος γνώστης του θέματος, ας επιχειρήσουμε να εντοπίσουμε που οφείλονται όλα τα παραπάνω.

1)  Μήπως φταίνε οι δισκογραφικές εταιρίες που αξιώνουν το να ακούγονται συγκεκριμένα (συνήθως καινούργια) τραγούδια, για καθαρά εμπορικούς λόγους; Σίγουρα, παίζει ένα ρόλο και αυτό. Και σε ένα βαθμό είναι δικαιολογημένο το να συμβαίνει, γιατί μαζί με την βιωσιμότητα των δισκογραφικών εταιριών εξασφαλίζεται και ο μισθός αρκετών υπαλλήλων που εργάζονται σε αυτές. Βέβαια, κάπου το πράγμα θέλει και ένα μέτρο.

2)  Μήπως φταίει το γεγονός ότι οι περισσότεροι ακροατές θέλουν να ακούνε «εμπορικά» (τα λεγόμενα mainstream – μέϊνστριμ) τραγούδια; Αυτό είναι αλήθεια και διαπιστώνεται σε σχετικές έρευνες που διενεργούν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί. Μπορεί να έχει και μία λογική. Ας πούμε, κάποιος που είναι στο αυτοκίνητο και βιάζεται για να πάει στη δουλειά του, δεν θέλει να «ψαχτεί» πολύ με το τι μουσική θα ακούσει. Θέλει να ακούσει κάτι καλό και οικείο στα αυτιά του, χωρίς να ξοδέψει κόπο και χρόνο και χωρίς να προβληματιστεί πολύ μουσικά. Θέλει να ακούσει κάτι για να περάσει καλά και μέχρι εκεί!

Αυτό λοιπόν, αναγκάζει τους διοικούντες των μουσικών (αλλά και ενημερωτικών) ραδιοφωνικών σταθμών να βάζουν εμπορική μουσική, για να αναζητήσουν την υψηλή ακροαματικότητα. Και καλώς ή κακώς, μόνο με αυτή μπορεί να φέρει χορηγούς και διαφήμιση ένας σταθμός, στη δύσκολη οικονομικά εποχή που βιώνουμε.

3)  Μήπως ευθύνονται και οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί που δεν αναζητούν περισσότερα τραγούδια; Το θεωρώ απίθανο ως σενάριο, μιας και οι περισσότεροι είναι πολύ καλοί στη δουλειά τους, με εμπειρία πολλών χρόνων. Ίσως να ισχύει για κάποιες λίγες περιπτώσεις.

Όπως και να’ χει το πράγμα, είναι λυπητερό το να περιορίζεται η μουσική σε καλούπια. Είναι κρίμα το να περιορίζονται τα ακούσματά μας ως ακροατές, σε συγκεκριμένες playlists. Αυτό είναι κάτι που σκοτώνει το ραδιόφωνο, την ελευθερία του και την ίδια τη μουσική εν τέλει.

Θα έπρεπε να δίνεται περισσότερη ελευθερία στους ραδιοφωνικούς παραγωγούς, έτσι ώστε να επικοινωνούν καλύτερα με τους ακροατές τους, στο βαθμό που θέλουν και με τα τραγούδια που πραγματικά επιθυμούν.

Από τη άλλη βέβαια, πρέπει και οι ακροατές να αντιληφθούν ότι έχουν ένα όπλο στα χέρια τους που λέγεται «επιλογή του τι θα ακούσω». Εάν επιλέγουν να ακούνε μόνο τους ραδιοφωνικούς σταθμούς που παίζουν εμπορικά τραγούδια, τότε και οι άλλοι σταθμοί που παίζουν εναλλακτική μουσική θα γίνουν αναγκαστικά εμπορικοί, προκειμένου να επιβιώσουν οικονομικά. Έτσι πάει! Οι ακροατές καθορίζουν τις επιλογές και την πολιτική του κάθε σταθμού, ανάλογα με το τι ακούνε.

Μένει πλέον να δούμε πως θα εξελιχθεί αυτό το ζήτημα τα επόμενα χρόνια. Εάν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί επιμείνουν σε αυτή την πολιτική των playlists, ή εάν φοβούμενοι την ακμή του διαδικτυακού ραδιοφώνου των τελευταίων χρόνων, πραγματοποιήσουν αλλαγή πλεύσης.

Το μόνο βέβαιο και σε αυτό που συμφωνούν όλοι ή έστω οι περισσότεροι, είναι ότι οι playlists αποτελούν το «θάνατο» του ραδιοφώνου.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Γράψτε το σχόλιό σας
Παρακαλώ γράψτε το όνομά σας εδώ