Οι «λαθρομετανάστες» και πάλι

«Άνοιξα την εξώπορτα και τον βρήκα να κάθεται στον καναπέ.
– Ποιός είσαι, πως μπήκες και τι κάνεις στο σπίτι μου; Τον ρώτησα.
– Λέγομαι Βασίλης, μπήκα από το ανοιχτό παράθυρο και ήρθα να μείνουμε μαζί γιατί είμαι άστεγος.
– Φύγε αμέσως είσαι παράνομος, θα φωνάξω την αστυνομία.
– Φώναξε όποιον θέλεις εγώ εδώ θα μείνω και πρόσεξε μην σε καταγγείλω.
– Για ποιό πράγμα;
– Πρόσβαλες την προσωπικότητά μου λέγοντάς με παράνομο σύμφωνα με την Διετή Αμνησία. Εκτός αυτού έθεσες σε κίνδυνο τη ζωή μου αναγκάζοντας με να σκαρφαλώσω στο παράθυρο ενώ σύμφωνα με την Προοδετική Ανο(η)σία έπρεπε να έχεις την πόρτα σου ανοιχτή!!!».

Δεν συνηθίζω να επανέρχομαι στο ίδιο θέμα. Όμως η επιμονή ορισμένων αρθρογράφων να μας επιβάλλουν να μην λέμε τα πράγματα με το όνομά τους είναι εξοργιστική. Διαβάζω σε σημερινό οπισθόφυλλο: «Λαθραίοι δεν είναι οι άνθρωποι, λαθραία είναι τα αντικεί­μενα. Ο λαθρέμπορος π.χ. δεν είναι ο λαθραίος άνθρωπος που εμπορεύεται τσιγάρα, αλλά ο άνθρωπος που εμπο­ρεύεται λαθραία τσιγάρα. Στον λαθραναγνώστη λαθραίο είναι το βιβλίο όχι ο ανα­γνώστης. Στον λαθροκυνηγό λαθραίο είναι το θήραμα όχι ο κυνηγός. Και όσον αφορά τον λαθρεπιβά­τη που δεν έχει πληρώσει εισιτήριο, λαθραία είναι η πράξη του όχι ο ίδιος…». Αστεία επιχειρήματα που μόνο με την ανάγκη να γεμίσουν οι σελίδες μπορούν να εξηγηθούν. Στην πραγματικότητα η λέξη μπορεί να χαρακτηρίζει αντικείμενο, ενέργεια ή κατάσταση και στις περιπτώσεις που απαριθμεί η αρθρογράφος χαρακτηρίζει όχι τα αντικείμενα –τον λαγό για παράδειγμα- αλλά την ενέργεια ή την κατάσταση του υποκειμένου. Έτσι χαρακτηρίζοντας κάποιον «λαθρομετανάστη» την νομική υπόστασή του περιγράφεις και σε καμία περίπτωση δεν τον συνδέεις με την έννοια της εγκληματικότητας.

Η συνειδητή και επίμονη προσπάθεια να ταυτιστούν στη συλλογική συνείδηση οι πρόσφυγες με τους παράτυπους –έτσι τους αποκαλεί η Διεθνής Αμνηστία, οι ίδιοι έχουν σοβαρότερα προβλήματα που τους απασχολούν- μετανάστες, στοχεύει στην «εύκολη» εκμετάλλευση του συναισθήματος, αντί να προσφύγει στην επίπονη αναζήτηση ορθολογικών επιχειρημάτων στα πλαίσια του ανθρωπισμού αλλά ασφαλώς και του ρεαλισμού. Γιατί και ο κύριος Τσίπρας όταν έλεγε ότι θα σκίσει τα μνημόνια και θα διαγράψει το χρέος ή όταν διακήρυττε «κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη» το συναίσθημα εκμεταλλευόταν αφήνοντας στην άκρη την λογική και τον ρεαλισμό.

Όπως αναφέρει και η αρθρογράφος «πάμε πάλι να ξανασυστηθούμε» για να μην παρεξηγηθούμε. Η μητέρα μου, γεννημένη το 1916, έγινε από δέκα χρονών υπηρέτρια, υφάντρα, σταχομαζώχτρα, εργάτρια για να μεγαλώσει τα μικρότερα αδέρφια της. Σπίτι δεν είχαν, μισό στρέμμα χωράφι δεν είχαν, στρουθία του ουρανού που πάλευαν να επιβιώσουν με την απόλυτα κυριολεκτική και όχι την σοφιστικέ, από χορτάτους και αδίψαστους, χρήση του όρου επιβίωση. Τιμώ την μνήμη της [1] κατανοώντας τον αγώνα της επιβίωσης των ανθρώπων, είτε είναι συμπολίτες μας, είτε πρόσφυγες, είτε μετανάστες παράνομοι ή νόμιμοι. Πολύ περισσότερο από πολλούς αστούς ή αφελείς που λόγω καταβολών, συνθηκών διαβίωσης, και δυνατότητας ουσιαστικής νοητικής προσέγγισης καταστάσεων που δεν βίωσαν, μόνο ανέξοδες θεωρητικές απόψεις έχουν για το θέμα.

Ας αφήσουμε την φαντασία μας να ταξιδέψει σε ένα από τα αγαπημένα στέκια του κοινού των life style εκπομπών και εντύπων, όπου συχνάζουν οι διάφοροι celebrities και το οποίο φυσικά είναι, λόγω κόστους, απαγορευμένο για τους κοινούς θνητούς, γηγενείς ή αλλοδαπούς. Στη συνέχεια ας παρακολουθήσουμε έναν, επίσης φανταστικό, διάλογο.

«-Απορώ Λίζα, έλεγε η κυρία στο διπλανό τραπέζι, πως εσύ εξακολουθείς να τους αποκαλείς λαθρομετανάστες.

-Πόσα δίνετε στην υπηρέτρια σας Σίλια, Μαρία δεν την λένε;

-Όχι αλλά δυσκολεύομαι με το πραγματικό της όνομα γι’ αυτό την έβγαλα Μαρία. Της δίνουμε 500 ευρώ.

-Ασφαλώς πληρώνετε και την ασφάλισή της.

-Τι λες καλή μου, αφού είναι παράτυπη!!»

Είπε η κυρία δίνοντας από το, rare ψημένο, βιολογικό φιλετάκι της στη σκυλίτσα της. Γιατί η κυρία αγαπά τα ζώα. Όπως και τους ανθρώπους άλλωστε.

Αντωνάκος Αντώνης

13-10-2018

antonakosantonis@gmail.com          http://www.antonakos.edu.gr

[1] Δείτε σχετικά: Στο link http://www.antonakos.edu.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=87:2012-07-27-09-18-50&catid=4:article&Itemid=3  το «Ο νόμος του Ληντς».

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Γράψτε το σχόλιό σας
Παρακαλώ γράψτε το όνομά σας εδώ