ΟΔΗΓΟΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

148

Οδήγηση στο βρεγμένο

1. Ελέγχετε συστηματικά τα ελαστικά σας…
Ελέγχετε πάντα τα ελαστικά σας πριν βγείτε στο δρόμο. Βεβαιωθείτε ότι κάνετε την παρακάτω τυπική συντήρηση: Διατηρείτε τα ελαστικά σας σωστά φουσκωμένα. Η σωστή πίεση αέρα για τα ελαστικά σας προσδιορίζεται από τον κατασκευαστή του οχήματος και μπορείτε να τη βρείτε στο άκρο της πόρτας του οχήματος, το στύλο της πόρτας, και το πορτάκι της θήκης ή το πορτάκι των καυσίμων. Αναφέρεται επίσης στο εγχειρίδιο χρήστη. Ο αριθμός που αναφέρεται στο πλαϊνή όψη του ελαστικού δεν είναι η προτεινόμενη πίεση αέρα-είναι η μέγιστη πίεση αέρα του ελαστικού. Θα πρέπει να ελέγχετε την πίεση αέρα του ελαστικού σας τουλάχιστον μία φορά το μήνα. Ελέγξτε το βάθος πέλματος των ελαστικών να μην είναι κάτω από 1,6 mm.

2. Ελαττώστε ταχύτητα όταν
Καθώς πέφτει η βροχή, αναμειγνύεται με ρύπους και λάδι στο οδόστρωμα, δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες ολισθηρότητας. Ο καλύτερος τρόπος να αποφύγετε την ολίσθηση είναι να ελαττώσετε ταχύτητα. Η οδήγηση με μικρότερη ταχύτητα επιτρέπει την μεγαλύτερη επαφή του πέλματος με το δρόμο, πράγμα που οδηγεί σε καλύτερη πρόσφυση.

3. Μάθετε πώς να ανακτήσετε τον έλεγχο μετά από μια ολίσθηση
Η ολίσθηση μπορεί να προκύψει ακόμη και στους προσεκτικότερους οδηγούς. Αν το αυτοκίνητό σας γλιστρήσει θυμηθείτε να μην πατήσετε απότομα τα φρένα. Μην πατάτε επαναλαμβανόμενα τα φρένα αν έχετε σύστημα φρένων κατά του κλειδώματος των τροχών (ABS). Αντί για αυτό εφαρμόστε έντονη, σταθερή πίεση στα φρένα και οδηγείστε προς την κατεύθυνση της ολίσθησης.

4. Κρατάτε απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο
Η οδήγηση στη βροχή απαιτεί προσεκτική χρήση όλων των κύριων σημείων ελέγχου – τιμόνι, συμπλέκτη, φρένα και γκάζι – καθώς και μεγαλύτερο περιθώριο ασφάλειας για πιθανά λάθη και έκτακτες περιπτώσεις. Όταν ξεκινάτε ένα ταξίδι με βροχή, τα παπούτσια σας θα είναι βρεγμένα και θα γλιστράνε εύκολα από τα πεντάλ. Τρίψτε τις σόλες στο πατάκι του αυτοκινήτου πριν βάλετε μπροστά τον κινητήρα. Όλοι οι αυτοκινητιστές θα πρέπει να ελέγχουν τακτικά ότι τα φώτα πορείας τους, τα πίσω φώτα, τα φώτα φρένων και τα φλας δουλεύουν κανονικά. Η απόσταση φρεναρίσματος στο βρεγμένο είναι 3 φορές μεγαλύτερη από ότι σε στο στεγνό. Αφού απαιτείται μεγαλύτερη απόσταση για το φρενάρισμα, είναι σημαντικό να μην κολλάτε στον μπροστινό σας. Διπλασιάστε την απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα 2 δευτερόλεπτα σε στεγνό οδόστρωμα και 4 σε βρεγμένο

5. Οδηγείτε στα ίχνη ενός προπορευόμενου αυτοκινήτου
Αποφύγετε τη χρήση των φρένων σας. Όποτε είναι δυνατό ελαττώστε ταχύτητα παίρνοντας το πόδι σας από το γκάζι. Ανάψτε τα φώτα διασταυρώσεως σας ακόμη και σε συνθήκες ελαφριάς βροχόπτωσης. Δεν βοηθούν μόνο να εσάς να βλέπεται το δρόμο, αλλά βοηθούν και τους άλλους οδηγούς να βλέπουν εσάς. Ανάβετε τα φώτα διασταυρώσεως σας ώστε είστε αντιληπτοί από τα οχήματα που σας ακολουθούν.

6. Προετοιμαστείτε για το ταξίδι σας
Η οδήγηση στη βροχή απαιτεί προσεκτική χρήση όλων των κύριων σημείων ελέγχου – τιμόνι, συμπλέκτη, φρένα και γκάζι – καθώς και μεγαλύτερο περιθώριο ασφάλειας για πιθανά λάθη και έκτακτες περιπτώσεις. Όταν ξεκινάτε ένα ταξίδι με βροχή, τα παπούτσια σας θα είναι βρεγμένα και θα γλιστράνε εύκολα από τα πεντάλ. Τρίψτε τις σόλες στο πατάκι του αυτοκινήτου πριν βάλετε μπροστά τον κινητήρα. Όλοι οι αυτοκινητιστές θα πρέπει να ελέγχουν τακτικά ότι τα φώτα πορείας τους, τα πίσω φώτα, τα φώτα φρένων και τα φλας δουλεύουν κανονικά.

ΣΤΟΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ: Να θυμάστε πάντα να μην κινήστε στην λωρίδα έκτακτης ανάγκης ( Λ.Ε.Α. ) της οποίας η χρήση της επιτρέπεται μόνο σε οχήματα ασφαλείας και αυτοκίνητων που έχουν τεχνικής φύσεως πρόβλημα ( ζημία ).
Επίσης η χρήση της απαιτεί συγκεκριμένες ενέργειες όπως έγκαιρη προειδοποίηση με φλας και είσοδο στην Λ.Ε.Α., κατόπιν alarm (φώτα κινδύνου) αμέσως μετά αποβιβάζουμε τους επιβάτες από το όχημα μας και τους μεταφέρουμε πίσω από τις προστατευτικές μπάρες του αυτοκινητοδρόμου και φυσικά τοποθετούμε το προειδοποιητικό τρίγωνο τουλάχιστον 100 μέτρα πίσω από το όχημα μας και καλούμε οδική βοήθεια.

7. Μάθετε πώς να αποφεύγετε και να αντιμετωπίζετε την υδρολίσθηση
Η υδρολίσθηση συμβαίνει όταν ο ρυθμός συσσώρευσης του νερού μπροστά από τα ελαστικά σας είναι μεγαλύτερος από αυτών που το βάρος του αυτοκινήτου σας είναι ικανό να απομακρύνει. Η πίεση του νερού αναγκάζει το όχημά σας να ολισθαίνει πάνω σε ένα λεπτό στρώμα νερού που δημιουργείται ανάμεσα στα ελαστικά σας και τον δρόμο. Σε αυτό το σημείο, το αυτοκίνητό σας μπορεί να χάσει πλήρως την επαφή του με τον δρόμο, διατρέχοντας τον κίνδυνο να γλιστρήσετε ή να βρεθείτε εκτός λωρίδας, ή ακόμη και εκτός δρόμου. Για να αποφύγετε την υδρολίσθηση, διατηρήστε τα ελαστικά σας με την σωστή πίεση αέρα, διατηρήστε καλό πέλμα στα ελαστικά σας και αντικαταστήστε τα όταν πρέπει, ελαττώστε ταχύτητα όταν ο δρόμος είναι βρεγμένος, και μείνετε μακριά από μικρές λίμνες. Δοκιμάστε να οδηγήσετε στα ίχνη ελαστικών από τα προπορευόμενα οχήματα. Αν βρεθείτε να υδρολισθαίνετε, μην φρενάρετε και μην στρίψετε απότομα. Αυτό θα μπορούσε να κάνει το αυτοκίνητό σας να γλιστρήσει. Χαλαρώστε το πόδι σας στο γκάζι μέχρι το αυτοκίνητο να ελαττώσει ταχύτητα και να μπορείτε να αισθανθείτε καλύτερη επαφή με το δρόμο. Αν χρειάζεται να φρενάρετε κάντε το απαλά με ελαφρές επαναλαμβανόμενες κινήσεις. Αν το αυτοκίνητό σας έχει ABS, τότε φρενάρετε κανονικά, ο υπολογιστής του αυτοκινήτου θα προσομοιώσει την επαναλαμβανόμενη κίνηση όποτε είναι απαραίτητο.

8. Αν η βροχή είναι πολύ δυνατή σταματήστε!
Η δυνατή βροχή μπορεί να υπερφορτώσει τους υαλοκαθαριστήρες, αφήνοντας ένα σχεδόν αδιάκοπο κάλυμμα νερού να καλύπτει το παρμπρίζ. Όταν η ορατότητα είναι τόσο περιορισμένη ώστε τα άκρα του δρόμου ή των άλλων αυτοκινήτων να μην είναι ορατά από απόσταση ασφαλείας, είναι ώρα να βγείτε από το δρόμο και να περιμένετε να κοπάσει η βροχή. Είναι καλύτερα να σταματήσετε σε χώρους στάθμευσης ή άλλες προστατευμένες περιοχές. Αν η άκρη του δρόμου είναι η μόνη σας επιλογή, κάντε όσο πιο άκρη μπορείτε και περιμένετε να περάσει η καταιγίδα. Κρατήστε τα φώτα πορείας σας αναμμένα και ανάψτε τα φώτα κινδύνου (alarm) για να ειδοποιείτε τους άλλους οδηγούς.

9. Οι πρώτες σταγόνες βροχής κάνουν το δρόμο πολύ ολισθηρό
Οι πρώτες σταγόνες βροχής καθιστούν την οδήγηση εξαιρετικά δύσκολη, καθώς η λάσπη και το λάδι στο στεγνό δρόμο συνδυάζονται με το νερό και σχηματίζουν μια ολισθηρή επιφάνεια Οι οδηγοί είναι δυνατόν να αντιμετωπίσουν απώλεια ελέγχου και συνιστάται να έιναι εξαιρετικά προσεχτικοί για την πρώτη μισή ώρα μετά την έναρξη της βροχής.

10. Ο συννεφιασμένος καιρός μειώνει την ορατότητα
Προσέξτε ιδιαίτερα κατά την προσπέραση άλλων οχημάτων.

11. «Στεγνώστε» τα φρένα σας όταν περάσετε μέσα από λιμνάζοντα νερά
Αν έχετε οδηγήσει μέσα από λιμνάζοντα νερά βάθους ικανού να βρέξουν τα τακάκια των φρένων σας, φρενάρετε απαλά για να τα «στεγνώσετε».

12. Μην οδηγείτε κουρασμένοι
Σταματήστε τουλάχιστον κάθε δύο ώρες για να ξεκουραστείτε.

ΦΩΤΑ ΕΛΕΓΧΟΙ
Όταν ξεκινάμε ένα ταξίδι ποτέ δεν ξέρουμε τις ακριβείς καιρικές συνθήκες που μπορεί να συναντήσουμε. Για να είμαστε λοιπόν πανέτοιμοι για το ταξίδι μας κάνουμε πάντα έναν προληπτικό έλεγχο στα φώτα του οχήματός μας, ακόμα και εάν είμαστε μόνοι μας. Βρίσκουμε έναν τοίχο η μια μεγάλη βιτρίνα καταστήματος και ελέγχουμε τα μπροστινά φώτα μας ανάβουμε τα φλας, αλάρμ, φώτα θέσεως (μικρά), φώτα διασταυρώσεως (μεσαία), φώτα πορείας (μεγάλα, ναι αυτά είναι που μας στραβώνουν), φώτα ομίχλης.
Με τον ίδιο τρόπο ελέγχουμε τα πίσω φώτα του οχήματος, και φυσικά έχουμε πάντα μαζί μας ένα σετ ανταλλακτικών λαμπτήρων.
Τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) τα έχουμε πάντα αναμμένα, ώστε να μας βλέπουν και για να μην πιάνουν χιόνι. Στην κεντρική Ευρώπη που έχουν μικρή ηλιοφάνεια είναι υποχρέωση, καλό και φρόνιμο θα ήταν να τα έχουμε και εμείς συνεχώς αναμμένα κυρίως σε ταξίδια.

Αν χρειαστεί να βάλετε αλυσίδες, θυμηθείτε:
οι αλυσίδες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς,
Μετά από λίγα μέτρα κίνησης τις προσαρμόζουμε πιο καλά τεντώνοντας ξανά
όταν φοράμε αλυσίδες η ανώτατη ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 50 km/h

Β.  Οδηγίες για πριν και κατά την οδήγηση

1. Φροντίζετε πριν από κάθε μετακίνηση σε χιόνια, το ρεζερβουάρ σας να είναι, για κάθε ενδεχόμενο, πάντα γεμάτο με καύσιμα.
2. Η απόσταση ακινητοποίησης στο χιόνι και τον πάγο είναι 10 φορές υψηλότερη από ότι είναι στο στεγνό οδόστρωμα. Προβλέψτε λοιπόν παραπάνω χρόνο για να φθάσετε στον προορισμό σας.
3. Τετραπλασιάστε  την απόσταση ασφαλείας σε χιόνι. Η απόσταση ανάμεσα σε εσάς και το προπορευόμενο αυτοκίνητο θα σας δώσει αρκετό χρόνο να σταματήσετε.
4. Να κοιτάτε μακριά ώστε να είστε σε θέση να προβλέπετε τις κινήσεις των άλλων αλλά και την επόμενη κίνηση σας για να έχετε περισσότερο χρόνο χειρισμών και αντίδρασης.
5. Κρατήστε το αυτοκίνητό σας καθαρό. Το τακτικό ξέπλυμα με καθαρό νερό μειώνει τη διάβρωση που προκαλείται από τα χημικά, το αλάτι και το χαλίκι που χρησιμοποιείται για την απόψυξη των δρόμων.
6. Πάντα να είστε υποψιασμένοι όταν οδηγείτε σε βουνά σε γέφυρες και κυρίως σε ανήλιαγα μέρη διότι ο σχηματισμός παγετού η μαύρος πάγος σχηματίζεται γρηγορότερα, για αυτό προσαρμόστε ανάλογα την οδήγησή σας.
7. Θα φροντίζετε πάντα να βλέπετε και να σας βλέπουν. Φροντίστε την ορατότητα κρατώντας τα φώτα σας αναμμένα και το παρμπρίζ σας καθαρό και το πίσω παρμπρίζ.
8. Όταν πρόκειται να ακινητοποιήσετε για ώρες το αυτοκίνητό σας μην τραβάτε το χειρόφρενο γιατί παγώνει και δεν επανέρχεται.
9. Αν υποψιάζεστε ότι θα  χιονίσει, σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες από το παρμπρίζ για να μην κολλήσουν με τον πάγο πάνω στο παρμπρίζ.
10. Σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες το νερό ακόμα και με αντιπηκτικό παγώνει ακαριαία, δημιουργείτε ένα φιλμ πάγου και θα χρειαστείτε σπάτουλα για να την αφαιρέσετε.
11. Ξεκινάμε πάντα με πολύ λίγο γκάζι πατινάροντας ελαφρά τον συμπλέκτη, κι αν είναι δυνατόν, με  την 2η ταχύτητα ώστε να μην γλιστράνε οι τροχοί στο χιόνι η στον πάγο . Προσπαθήστε να αλλάζετε ταχύτητες όσο πιο απαλά και λιγότερο γίνεται.
12. Κατά την αλλαγή κατεύθυνσης, οι χειρισμοί  πρέπει να είναι  αργοί και προοδευτικοί, αφού πάνω στο χιόνι και ειδικά στον πάγο η αλλαγή πορείας και γενικά η μεταβολή της κατεύθυνσης του αυτοκινήτου πρέπει να είναι όσο το δυνατόν ομαλότερη. Προχωρείτε αργά και σταθερά, παίρνετε τις στροφές “γλυκά” και προσοχή στο φρένο: το  ABS  βοηθάει αλλά δεν κάνει θαύματα!
13. Αποφύγετε τις  ουρές βιαστικών και εκνευρισμένων, κάποιος αγανακτισμένος θα κάνει “τη στραβή”.
14. Αν δε μπορείτε να τους προσπεράσετε με ασφάλεια μην το επιχειρήσετε, αφήστε τους να απομακρυνθούν.
15. Το  καλοριφέρ χρησιμοποιήστε το με μέτρο και σε θερμοκρασία ανθρώπινη, η υπερβολική ζέστη θα σας νυστάξει και αυτό είναι το πιο επικίνδυνο ιδανική θερμοκρασία καμπίνας για ταξίδι είναι 21.5 Κελσίου.
16. Όταν γλιστράτε στο χιόνι  μη φρενάρετε απότομα, αλλά πατήστε το συμπλέκτη (αυτό θα προσφέρει στους τροχούς περισσότερη πρόσφυση) διορθώστε την πορεία με απαλές κινήσεις στο τιμόνι και φρενάρετε μαλακά, αν χρειαστεί.

Με έντονα καιρικά φαινόμενα βροχή, ομίχλη, χιόνι με ή χωρίς αλυσίδες την διαφορά στην ασφάλεια την κάνει πάντα ο οδηγός, και μόνο η εμπειρία με το καθαρό μυαλό μπορεί να βάλει ασφαλή όρια. Μην ρισκάρετε αν δεν υπάρχει ανάγκη, και σε καμία περίπτωση δεν ξεκινάμε ένα ταξίδι όταν τα καιρικά φαινόμενα είναι έντονα και σε εξέλιξη.

Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα
Βεκρής Νεκτάριος
Εκπαιδευτής οδήγησης και κυκλοφοριακής αγωγής

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Γράψτε το σχόλιό σας
Παρακαλώ γράψτε το όνομά σας εδώ