Λορέντζος Μαβίλης

Ο Λορέντζος Μαβίλης γεννήθηκε το 1860 στην Ιθάκη. Είχε ισπανική καταγωγή, αφού ο παππούς του, εκ πατρός, ήταν πρόξενος της Ισπανίας στην Κέρκυρα, όπου είχε εγκατασταθεί η οικογένειά του. Στην Κέρκυρα πέρασε και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Το 1880 πήγε στη Γερμανία για να σπουδάσει φιλολογία και φιλοσοφία. Επηρεάστηκε από τις θεωρίες του Νίτσε, την «Κριτική του Καθαρού Λόγου» του Ιμμάνουελ Καντ και από την «Βουλησιαρχία» του Αρθούρου Σοπενχάουερ. Ακόμα ασχολήθηκε με τα σανσκριτικά φιλοσοφικά κείμενα και μετέφρασε αποσπάσματα από το ινδικό έπος Μαχαμπχαράτα. Κατά την παραμονή του στη Γερμανία ασχολήθηκε επίσης με την σύνθεση λυρικών ποιημάτων (κυρίως σονέτων), και την επίλυση σκακιστικών προβλημάτων. Το 1896 ο Λ. Μαβίλης συμμετείχε στην επανάσταση της Κρήτης και το 1897 κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο συγκέντρωσε εβδομήντα κερκυραίους εθελοντές για να πολεμήσουν στην Ήπειρο. Το 1910 εξελέγη βουλευτής Κέρκυρας. Υπήρξε «δημοτικιστής» και το 1911, υπερασπίζοντας τη δημοτική γλώσσα ως αντιπρόσωπος και μέλος της Αναθεωρητικής Συνέλευσης της Κέρκυρας στην Ελληνική Βουλή, απευθυνόμενος στους αντιπάλους του «καθαρολόγους» είπε: «Χυδαία γλώσσα δεν υπάρχει. Υπάρχουσι χυδαίοι άνθρωποι, και υπάρχουσι πολλοί χυδαίοι άνθρωποι ομιλούντες την καθαρεύουσαν». («Εφημερίς των συζητήσεων της Βουλής», Β’ Αναθεωρητική Βουλή, 1911, σελ. 689, συνεδρίασις 36). Σκοτώθηκε στις 28 Νοεμβρίου 1912 στη μάχη του όρους Δρίσκου κοντά στα Ιωάννινα ως επικεφαλής λόχου εθελοντών Γαριβαλδινών κατά τον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ομαδοσυνεργατικές, ανακαλυπτικές-διερευνητικές διδακτικές επιλογές. Η ζωή του κερκυραίου ποιητή και βουλευτή Λορέντζου Μαβίλη, οι ιδεολογικές καταβολές της πατριωτικής του δράσης, η ποίησή του και οι επιρροές της, η βαθιά κοινωνική και πολιτική του στράτευση αλλά και ο ηρωικός θάνατός του με το εθελοντικό σώμα των Γαριβαλδινών εναντίον των Τούρκων στον Δρίσκο της Ηπείρου αποτελούν πρόσφορα πεδία για την εφαρμογή γνωστικών και εποικοδομιστικών διδακτικών πρακτικών. Ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει το μαθησιακό αντικείμενο ως αφόρμηση στην παρουσίαση του έργου και της πολυδιάστατης δράσης του ποιητή, αλλά και ως αφορμή ευρύτερων συζητήσεων για τον ρόλο των πνευματικών ανθρώπων στη ζωή, την πολιτική τους στράτευση, το χρέος τους απέναντι στην κοινωνία και την επιρροή των δυτικών καλλιτεχνικών ρευμάτων στους έλληνες ποιητές (βλ. παρνασσισμός και σονέτο). Είναι χαρακτηριστικό ότι η φωτογραφία εστιάζει στη στρατιωτική ιδιότητα και όχι την ποιητική. Με κατάλληλες, εμπνευσμένες και προσαρμοσμένες στις εκάστοτε ιδιαιτερότητες της σχολικής τάξης διδακτικές στρατηγικές, ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει εργασίες ατομικές ή ομαδικές αναζητώντας ανάλογες περιπτώσεις προβολής του πατριωτικού ιδεώδους από την αρχαία ελληνική γραμματεία ως τις μέρες μας (πρβλ. ενδεικτικά, Όμηρος, Αρχίλοχος, Πίνδαρος, Πλάτων, Αισχύλος κ.λ.π). Επίσης, μπορεί να εκμεταλλευτεί τις επιρροές του Λ. Μαβίλη από τον Σοπενχάουερ και την ινδική φιλοσοφία σε συνδυασμό με το ποιητικό ή/και μεταφραστικό του έργο, αποκαλύπτοντας έτσι τις βαθύτερες καταβολές της σκέψης του. Τέλος, με αφορμή τη σύντομη πολιτική του σταδιοδρομία και το βουλευτικό του αξίωμα ως βουλευτή Κέρκυρας ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στη θέση που λαμβάνει ο ποιητής-βουλευτής υπέρ της δημοτικής μπροστά στο φλέγον για την εποχή «γλωσσικό ζήτημα», ένα ζήτημα που συνδέει αναπόσπαστα με το εθνικό. Η επίσκεψη σε μουσεία, ιστορικούς χώρους που συνδέονται με τη ζωή του ποιητή, βιβλιοθήκες και ιστορικά αρχεία, αφιερώματα και καλλιτεχικές δημιουργίες των μαθητών με αφορμή τη ζωή και το έργο του Λ. Μαβίλη συνάδουν με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, της Ιστορίας και της Ιστορίας της Τέχνης. Η διαθεματική λειτουργία μπορεί να βρει εφαρμογή στα πεδία της Νεοελληνικής Γλώσσας, της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας, της Τοπικής Ιστορίας, Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Φιλοσοφίας, των Καλλιτεχνικών, της Μουσειακής Αγωγής και των ΤΠΕ.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Γράψτε το σχόλιό σας
Παρακαλώ γράψτε το όνομά σας εδώ