Η συνδρομή στις ιστοσελίδες, είναι γεγονός

65

 

Του Κώστα Κώτση,

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες ενημερωτικές ιστοσελίδες (sites) κάνουν την εμφάνισή τους. Τα θέματα που αναλύουν είναι πολλά και ποικίλα. Ενημέρωση, ψυχαγωγία, θέατρο, μουσική, κινηματογράφος, ανθρώπινες σχέσεις, ερωτικές σχέσεις και πολλά ακόμη.

Η ιδιαιτερότητα μιας ιστοσελίδας σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο ΜΜΕ, είναι το ότι μπορεί να δημιουργηθεί ακόμη και από ένα και μόνο άτομο και το κόστος της είναι πολύ μικρό. Εξίσου μικρό όμως – έως και μηδαμινό – είναι και το κέρδος που μπορεί να αποφέρει στον δημιουργό και τους συντάκτες. Αυτό συμβαίνει βέβαια στην Ελλάδα, γιατί στο εξωτερικό η διαφημιστική αγορά του διαδικτύου είναι μεγαλύτερη. Λόγω αυτού του δεδομένου λοιπόν, πολλές ιστοσελίδες καταφεύγουν στην επιλογή της συνδρομής, για τους επίδοξους αναγνώστες.

Πρωτοπόρες σε αυτή την ιδέα υπήρξαν οι δύο ενημερωτικές ιστοσελίδες του «The Press Project» (www.thepressproject.gr) και του «Unfollow» (www.unfollow.com.gr). Το «The Press Project» υφίσταται από το 2010 σε ηλεκτρονική μορφή (διαθέτοντας και διαδικτυακό ραδιόφωνο), ενώ το «Unfollow» έκανε την εμφάνισή του το Δεκέμβριο του 2011 σε έντυπη, αλλά και ηλεκτρονική μορφή. Και τα δύο ειδησεογραφικά sites δηλώνουν ότι μέσω της αποκλειστικής χρηματοδότησής τους από τις συνδρομές των μελών, μπορούν να ασκούν ελεύθερα μία ανεξάρτητη και ανένταχτη δημοσιογραφία. Βεβαίως, τόσο το «Unfollow», όσο και το «The Press Project» είναι εν μέρει συνδρομητικά, διότι αρκετά άρθρα είναι ελεύθερα προς ανάγνωση και μόνο κάποια από αυτά απευθύνονται αποκλειστικά στους συνδρομητές.

Κάτι αντίστοιχο επιχειρεί τον τελευταίο καιρό να δημιουργήσει και ο γνωστός μπλόγκερ (blogger) «Πιτσιρίκος» (www.pitsirikos.net). To μπλόγκ που διαθέτει θα το έχει ελεύθερο – με αρκετά άρθρα – για όσους δεν επιθυμούν ή δεν μπορούν να δώσουν συνδρομή και θα έχει διαθέσιμα και πολλά άλλα άρθρα μόνο για συνδρομητές.

Το ζήτημα λοιπόν, είναι ένα. Γιατί αυξάνεται η πρακτική της συνδρομής στο διαδίκτυο για τις ιστοσελίδες; Μα προφανώς γιατί η διαφημιστική αγορά του διαδικτύου στην Ελλάδα είναι παντελώς ανύπαρκτη, θα απαντήσει κάποιος. Αυτό είναι απολύτως σωστό.

Ωστόσο, ίσως είναι και μια ύστατη προσπάθεια των όσων γράφουν άρθρα στο ίντερνετ (δημοσιογράφων και μη), στο να προστατέψουν τη δουλειά τους και τον προσωπικό τους κόπο. Ίσως αυτό να αποτελεί μία προσπάθειά τους στο να κάνουν τους αναγνώστες να εκτιμήσουν ένα καλογραμμένο κείμενο και να δώσουν και ένα χρηματικό ποσό για αυτό, για την οικονομική επιβίωση του αρθρογράφου.

Πιθανόν να αποτελεί το τελευταίο τους όπλο στο να παραμείνουν επαγγελματικά στο χώρο του διαδικτύου. Έναν χώρο που σαφώς έχει κατηγορηθεί για φαινόμενα ασυδοσίας και παραπληροφόρησης, ωστόσο προσφέρει στον αρθρογράφο το ελεύθερο να πει αυτό που θέλει χωρίς καμία λογοκρισία, κάτι που δεν συναντά κανείς εύκολα στα υπόλοιπα ΜΜΕ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Γράψτε το σχόλιό σας
Παρακαλώ γράψτε το όνομά σας εδώ