Αγωγός EastMed

64

Τι σημαίνει η Κοινή Διακήρυξη για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed

Η Κοινή Διακήρυξη που υπογράφτηκε στο Ισραήλ τονίζει την υποστήριξη των κρατών που εμπλέκονται στη δημιουργία αυτής της νέας ενεργειακής οδού και μέσω αυτού διαφαίνεται ο κομβικός ρόλος που διαδραματίζει η Κύπρος.

Η υπογραφή Κοινής Διακήρυξης στο Τελ Αβίβ προχθές Δευτέρα, 3 Μαρτίου 2017, από τους Υπουργούς Ενέργειας Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ και Ιταλίας για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed, αποτελεί μια ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη στους ενεργειακούς σχεδιασμούς για την ευρύτερη περιοχή της νοτιανατολικής Μεσογείου.

Το γεγονός, μάλιστα, ότι στην τετραμερή συνάντηση των Υπουργών Ενέργειας των εμπλεκομένων κρατών βρισκόταν και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Κλιματικής Δράσης και Ενέργειας καθιστά το όλο γεγονός ακόμη πιο σημαντικό, αφού ο αγωγός στοχεύει στην κάλυψη μέρους των ενεργειακών αναγκών της Ευρώπης από τα κοιτάσματα φυσικού αερίου που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή μας.

Ο αγωγός EastMed σχεδιάζεται από την κοινοπραξία IGI Poseidon, στην οποία μετέχουν με 50% έκαστη η Δημόσια Εταιρεία Παροχής Αερίου (ΔΕΠΑ) της Ελλάδας και της εταιρείας Edison EDF Group, που αποτελεί έναν από τους κυριότερους παροχείς φυσικού αερίου στην Ιταλία και στην Ευρώπη, με δραστηριότητες σε 10 χώρες.

Ο αγωγός, που θα περιλαμβάνει χερσαία και θαλάσσια τμήματα, θα παρέχει τη δυνατότητα απευθείας μεταφοράς φυσικού αερίου από την ανατολική Μεσόγειο στην Ελλάδα και μέσω του αγωγού Poseidon που θα ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία, στην Ιταλία και στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ευρώπη.

Η σημαίνουσα αξία του σχεδιαζόμενου αγωγού για την Ανατολική Μεσόγειο έχει ήδη επισημανθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αφού το 2015, με τη στήριξη της κυπριακής, ελληνικής και ιταλικής κυβέρνησης, ο αγωγός κρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως έργο κοινού ενδιαφέροντος (PCI).

Η κατασκευή του αγωγού έχει επίσης καθοριστεί ως δυνατή στη βάση της υφιστάμενης τεχνολογίας και οικονομικά βιώσιμη, ενώ θα ξεκινά κατευθείαν από τις πηγές φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο και θα περιλαμβάνει τέσσερα τμήματα. Αυτά περιλαμβάνουν υποθαλάσσιο αγωγό 200 χλμ από τις πηγές φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο στην Κύπρο, υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 700 χλμ από την Κύπρο στην Κρήτη, υποθαλάσσιο αγωγό 400 χλμ από την Κρήτη στην Πελοπόννησο και 600 χλμ χερσαίο αγωγό που θα διασχίζει την Πελοπόννησο και θα φτάνει στη Δυτική Ελλάδα.
Από τη Θεσπρωτία, ο αγωγός θα ενώνεται με τον αγωγό Poseidon, μήκους 207 χλμ που θα φτάνει στο Οτράντο της Ιταλίας.

Η Κοινή Διακήρυξη που υπογράφτηκε στο Ισραήλ τονίζει την υποστήριξη των κρατών που εμπλέκονται στη δημιουργία αυτής της νέας ενεργειακής οδού και μέσω αυτού διαφαίνεται ο κομβικός ρόλος που διαδραματίζει η Κύπρος σε σχέση με τα ενεργειακά τεκταινόμενα τόσο της περιοχής αλλά και κατ’ επέκταση της Ευρώπης, όχι μόνο όσον αφορά τη διαμετακόμιση του φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα γειτονικών κρατών, αλλά και ως μελλοντικού παραγωγού.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΣΤ. ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ
Λέκτορας Νομικής στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, LL.B Law (Bristol), Ph.D in Law – International Law and Human Rights (Kent), Διευθυντής Μονάδας Νομικής Κλινικής Πανεπιστημίου Λευκωσίας

Πηγή: infognomonpolitics.blogspot.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Γράψτε το σχόλιό σας
Παρακαλώ γράψτε το όνομά σας εδώ